måndag 4 februari 2013

CITY OF LOST SOULS - CASSANDRA CLARE

544 sidor
Språk: Engelska
Serie: The Mortal Instruments #5
Citat: “You may have the worst
timing since Napoleon
decided the dead of
winter was the right moment
to invade Russia.”
 
Ingen beskrivning eftersom detta är del fem i en serie. Men klicka gärna här för att läsa den.

VARNING! Denna recension innehåller en spoiler. (Normalt sett har jag aldrig det, men för att kunna förklara hur jag känner inför denna bok så måste jag göra så. Jag kommer dock inte gå in i detalj.)

För första gången någonsin så är jag lite smått besviken på Cassandra Clare. Den här boken är enligt mig helt klart den sämsta i serien.

Ni som har läst föregångaren vet att det hände någonting med Jace på slutet, som gör att han i denna bok inte är sig själv. Och jag har nog inte riktigt insett hur betydelsefull han är för dessa böcker, men faktum är att den här boken föll ganska platt utan honom.

Jag saknade Jace. Jag saknade hans komiska kommentarer och kärleken mellan honom och Clary. Trots att han är med i boken, så är han ju inte sig själv, och det blir helt enkelt inte samma sak då.

Dessutom tycker jag att det är lite trist att Jordan och Maia tar upp så mycket plats i boken. Jag tycker inte att deras relation är särskilt intressant att läsa om, det hade kunnat kortats ner betydligt tycker jag.

Men hur jag än vrider och vänder på det, så kan jag inte låta bli att tycka om boken ändå. De sista 100 sidorna var fantastiska, och jag låg vaken bra mycket längre än jag borde ha gjort. Och nu ser jag mycket fram emot den avslutande delen, City of heavenly fire. (Dock inte lika mycket som jag längtar efter Clockwork Princess - så jag antar att den serien ligger mig lite varmare om hjärtat just nu)

L L L L -

2 kommentarer: