tisdag 5 februari 2013

THE SELECTION - KIERA CASS

327 sidor
Språk: Engelska
Serie: The selection #1
Citat: “- Just that. Your family
must be very different from mine.
- I’d say so. - I laughed. - For one,
no one wears their tiaras to breakfast.
- Maxon smiled. - More of a dinner
thing at the Singer house?”
- “Of course.”
 
 
"For thirty-five girls, the Selection is the chance of a lifetime. The opportunity to escape the life laid out for them since birth. To be swept up in a world of glittering gowns and priceless jewels. To live in a palace and compete for the heart of gorgeous Prince Maxon.

But for America Singer, being Selected is a nightmare. It means turning her back on her secret love with Aspen, who is a caste below her. Leaving her home to enter a fierce competition for a crown she doesn't want. Living in a palace that is constantly threatened by violent rebel attacks.
  
Then America meets Prince Maxon. Gradually, she starts to question all the plans she's made for herself--and realizes that the life she's always dreamed of may not compare to a future she never imagined."

Jag har velat fram och tillbaka om ifall jag ska läsa denna bok eller inte. Trots att jag hade sett några bra recensioner, så var jag rädd för att boken skulle vara lite för löjlig för min smak. Men sen hamnade den tillslut på önskelistan, och jag fick den i julklapp. Och OM jag är glad att denna bok är min!

Redan efter några sidor så var jag helt fast i boken, och jag ville verkligen inte lägga den ifrån mig. Det gick så fort att läsa denna bok att jag inte ens hann med att göra något "50 sidor in"-inlägg. 

Jag kan förstå att vissa jämför den med hungerspelen, för själva upptakten till boken är ganska lik. Men istället för att tävla i överlevnad, så tävlar de om att vinna prins Maxons hjärta. Så likheterna var ingenting som störde mig, eftersom historien som sagt skiljer sig väldigt mycket.

Jag trodde att boken skulle vara förutsägbar, och att hon skulle bli kär i prinsen direkt och allt skulle vara perfekt. Men tillslut ville jag nästan slå America i huvudet och säga åt henne att bli kär någon gång! Jag satt och smålog varje gång de var i närheten av varandra, och jag skrattade högt flera gånger.

Det enda som egentligen störde mig var Americas känslor för Aspen. Jag kan inte förstå att hon ens tvekar. Man får veta att de har varit tillsammans i två år, men det betydde ingenting för mig som läsare eftersom jag aldrig fick lära känna honom ordentligt.

Sammanfattning? Jag älskade den här boken. Jag slukade den på ca 1 dag, och det händer typ aldrig nuförtiden eftersom jag inte läser så många timmar per dag. Jag vill ha fortsättningen, The elite, NU! Jag vill faktiskt ge den ett + för att visa exakt hur mycket jag tyckte om den, men jag kan ändå inte säga att den är bättre än vissa andra böcker som "bara" har fått 4, så det får vara.

L L L L

4 kommentarer:

  1. Har också varit osäker på om jag ska läsa denna men efter din recension så ska jag absolut göra det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag absolut att du ska göra :)

      Radera
  2. Kul att du tyckte om den! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är verkligen förvånad över hur mycket jag tyckte om den! :)

      Radera