fredag 20 juli 2012

DELIRIUM - LAUREN OLIVER

441 sidor
Språk: Engelska
Serie: Delirium #1
Citat: “It's so strange how life works:
You want something and you wait and wait
and feel like it's taking forever to come.
Then it happens and it's over
and all you want to do is
curl back up in that moment
before things changed.”

Recension från: 2012-04-14
"Förr i tiden var kärlek det viktigaste i världen. Människor gjorde vad som helst för den. De kunde ljuga för kärlekens skull. Till och med döda.

Men allt är annorlunda nu. Kärlek är en sjukdom som går att bota. Regeringen ser till att alla genomgår behandlingen när de fyller arton.

Ett liv utan kärlek är ett liv utan smärta. Det är tryggt, förutsägbart och lyckligt.

Lena Haloway har alltid sett fram emot dagen då hon ska bli botad. Men med 95 dagar kvar till behandlingen händer det otänkbara?"


Kärlek klassas alltså som en sjukdom som går att bota. Låter det konstigt? Det tyckte jag med. Men när man får veta varför så låter det inte så tokigt längre. Jag skulle förstås inte vilja leva så, men man kan ändå förstå till viss del varför det har blivit som det blivit.

Jag gillar verkligen den här boken. Det var en sån bok när man visste redan efter några sidor att man skulle älska, och man ville hela tiden veta hur det skulle gå. Det fanns dock en period efter drygt 300 sidor när det gick lite trögt, och jag kände ingen riktig läslust. Men om det berodde på mig eller boken kan jag inte svara på.

Hur som helst så kom den igång igen, och på slutet var det så spännande att jag läste så fort att jag förmodligen missade hälften av vad som stod, bara för att jag skulle få veta vad som hände! Och nu vill jag bara beställa den andra boken, Pandemonium, så att jag får veta mer! Men jag kommer nog att avvakta, för jag har hört att slutet i den boken är ännu värre, och sista delen kommer inte ut förrän i februari nästa år.

Men detta är en bok som jag definitivt tycker att ni ska läsa! Den kom ut på svenska i maj iår, och kommer som film nästa år. Och betyget blir (som vanligt?):

L L L L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar