fredag 20 juli 2012

CITY OF BONES - CASSANDRA CLARE

485 sidor
Språk: Engelska
Citat: "And when I saw him lying dead in a pool
of his own blood, I knew then that I hadn't stopped
believing in God. I'd just stopped believing God
cared."

Recension från: 2012-02-29
"Sixteen-year-old Clary Fray is an ordinary teenager, who likes hanging out with her friends. But everything changes the night she witnesses a murder, committed by a group of teens armed with medieval weaponry. The murderous group are Shadowhunters, secret warriors dedicated to driving demons out of this dimension and back into their own. "

Det första jag tänkte efter att ha läst några sidor i denna bok, var att det kändes som att komma hem. Jag kände hur jag kurade ner mig i sängen och verkligen slukade varenda detalj, för jag tyckte att det påminde mig lite om Harry Potter.

Efter några sidor till, började dock liknelserna till Harry Potter bli lite för många, och det blev lite av en suck varje gång jag hittade en ny detalj som kändes kopierad. För att nämna några exempel (utan att spoila):
- Vanliga människor kallas i Harry Potter för "Muggles", här kallades de "Mundanes".
- Den onda som ska bekämpas kallas i HP "Voldemort", här kallas han "Valentine". Och båda bildade en grupp av människor, som avgudade honom, och vars syfte var att göra världen "pure", dock från olika saker.

Det finns som sagt fler liknelser, men jag vill inte avslöja för mycket för er som planerar att läsa boken. Men när jag väl lyckades sluta jämföra böckerna, och acceptera detta som en egen bok, så sögs jag in i en fantastisk berättelse. Och den blev bara bättre och bättre desto mer jag läste, så jag ser verkligen fram emot att läsa fortsättningen!

L L L L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar