torsdag 16 augusti 2012

VAR ÄR ALASKA? - JOHN GREEN

221 sidor
Språk: Svenska
Originaltitel: Looking for Alaska
Citat: "Man tillbringar hela livet
i labyrinten och tänker på hur man
ska ta sig ur den en dag och hur
underbart det ska bli, och det som
får en att härda ut är att tänka på
den framtiden, men sen gör man
aldrig det man planerar. Man
använder sig bara av framtiden
för att fly från nuet."
"Miles lämnar ett trist, ensamt liv på High School bakom sig och anländer till internatskolan Culver Creek i Alabama en tryckande het dag strax före terminens början. Han längtar efter förändring och ett nytt liv och hoppas kunna hitta det på Culver Creek. Och visst förändras hans liv. Livet på skolan bygger på vänskap, fiendskap och ständiga brott mot skolans stränga regelverk. Inom loppet av något dygn har han fått ett nytt namn, "Bullen, fått en ny vän, Översten, och lärt sig en och annan ny ovana.

Och han träffar Alaska Young - den smartaste, roligaste och snyggaste tjej han någonsin sett. Hon förändrar hans liv mer än något annat, mer än han någonsin kunnat ana..."


Då har jag äntligen läst min första bok av John Green. (Väl spenderade 9 kronor om jag får säga det själv.)

Eftersom kapitlen heter "136 dagar före", "120 dagar före" osv, blev jag direkt fängslad eftersom jag verkligen ville veta vad som skulle hända. Jag hade mina misstankar, som visade sig stämma. Men jag blev dock förvånad över att det hände såpass tidigt i boken, och kände mig lite osäker på vad resten av boken skulle handla om.

Men det visade sig att efter, faktiskt var minst lika spännande som före. Och det enda jag kan tänka när jag tänker på boken är att den är fin. Det är en fin bok om vänskap, kärlek, livet och döden.

Och den lämnade mig med en känsla av att jag vill läsa fler böcker som denna. Fler böcker i internatmiljö med intressanta karaktärer helt enkelt.

L L L +

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar