torsdag 30 augusti 2012

JANE AUSTEN

Jag minns inte hur gammal jag var när jag läste Stolthet och fördom första gången, bara att det var någon gång under högstadiet. Men jag minns att det var en sån där perfekt sommardag (som vi inte har sett så många av iår) och jag hade ingenting att läsa så jag fick låna den boken av min syster.
 
Och där låg jag i skuggan bakom vårt hus och förälskade mig så mycket i boken att jag inte la den ifrån mig förrän den var utläst. Efter det läste jag den nästan varje sommar, och när Albert Bonnier förlag kom med en nyutgåva 2011 så var jag inte sen med att beställa hem både den och Emma.

 
Min dröm är att ha alla Jane Austens böcker, helst i dessa utgåvor, så jag kontaktade förlaget och frågade om de har planer på att ge ut resten av böckerna. Idag fick jag svaret att det kommer fler titlar, och först ut är Övertalning. Det ska bli så roligt att få läsa fler av hennes böcker! Gjorde faktiskt ett försök att läsa Stolthet och Fördom på engelska, men insåg ganska snabbt att gammal engelska inte var det lättaste att förstå sig på. Så jag får snällt vänta på översättningarna!
 
Däremot hittade jag denna vackra bok som innehåller alla hennes böcker, för endast 187 kr på adlibris! Och trots att jag kanske aldrig skulle läsa i den, för jag antar att den är ganska maffig med sina 1232 sidor, så är det ändå en sån där bok som bara måste stå i min bokhylla.
 
 

2 kommentarer:

  1. Åh vilken fin! (Jag undrar om det är den som "Greg" eller vad han heter köper med sig i filmen The Jane Austen Book Club vilket inte verkar så uppskattat)(För övrigt ett bra filmtips när du läst alla Austen-arna! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha ja det kan nog stämma ;) Det är nog mest en sån bok som bara ska stå och se fin ut i bokhyllan :) Jag har sett den och tycker den är supermysig :)

      Radera