tisdag 7 augusti 2012

NICEVILLE - KATHRYN STOCKETT

371 sidor
Språk: Svenska
"Oförglömlig roman om tre starka kvinnor i sextiotalets Södern.
När societetsflickan Skeeter återvänder till hemstaden Jackson i Mississippi efter avslutade universitetsstudier, faller hon tillbaka i sitt gamla liv med bridgespel, tennis och välgörenhetsbaler. Men något hos henne har förändrats; hon vill mer och ser nu annorlunda på tillvaron. Hon drömmer om att bli författare och får så småningom ett jobb på lokaltidningen.

Genom sitt arbete får hon kontakt med den svarta hemhjälpen Aibileen, som har förlorat sin ende son men uppfostrat och älskat sjutton vita barn. Deras möte blir början på en udda och också farlig vänskap.

Tillsammans med en annan svart hemhjälp - den egensinniga och smarta Minny - bestämmer sig Skeeter och Aibileen för att skriva en bok som skildrar verkligheten i staden som de kallar Niceville. De skriver om hur de svarta har förnedrats och diskriminerats. Men också om deras drömmar, längtan och hopp. Arbetet med boken kommer att förändra deras liv för all framtid."


Denna bok köpte jag på bokrean i år, för att jag hade sett och hört mycket positivt om den. Sen blev den bara stående i hyllan utan att jag brydde mig så mycket om den, förrän nu. Jag kände nämligen att jag var lite trött på läsningen, och jag behövde bara någonting som jag skulle kunna läsa lite då och då.

I början var jag lite förvirrad eftersom det skiftade mellan olika personer, och ibland tänkte de tillbaka och ibland var det nutid. Och jag kom på mig själv med att jag inte riktigt visste vem jag läste om eller om det var nutid eller dåtid. Efter ett tag kom jag dock in i det, och det flöt på riktigt bra.

Jag är väldigt glad att jag läste den här boken. Jag tycker att det är helt otroligt att det var såhär för endast 50 år sen. När mina föräldrar föddes så såg världen ut såhär, och det är ganska svårt att förstå.

Det är också svårt att sätta ett betyg på denna bok. För under läsningens gång så kunde jag känna att det inte hände så mycket ibland, men efter att jag hade läst klart så fick jag en så varm känsla och jag vill bara att så många som möjligt ska läsa den. Den pendlade från att vara intressant till att stå lite stilla, till att bli intressant igen. Men överlag så gillade jag verkligen att läsa den.

Däremot är jag lite besviken på slutet. Jag tycker att man kunde ha fått lite mer information om vad som hände alla, men det kanske är lite det som är grejen också, att man inte alltid vet..

L L L +

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar