torsdag 30 augusti 2012

SWITCHED - AMANDA HOCKING

293 sidor
Språk: Engelska
Serie: Trylle Trilogy #1
Citat: “My only experience
with dances was what I had
seen on TV, but it really wasn’t
that far off. The theme appeared
to be “Crepe Paper in the
Gymnasium,” and they had
mastered it perfectly.”
 
"What if your entire world was built on a lie?

Wendy Everly knew she was different the day her mother tried to kill her and accused her of having been switched at birth. Although certain she’s not the monster her mother claims she is - she does feel that she doesn’t quite fit in...

She’s bored and frustrated by her small town life - and then there’s the secret that she can’t tell anyone. Her mysterious ability - she can influence people’s decisions, without knowing how, or why...

When the intense and darkly handsome newcomer Finn suddenly turns up at her bedroom window one night - her world is turned upside down. He holds the key to her past, the answers to her strange powers and is the doorway to a place she never imagined could exist. Förening, the home of the Trylle."


Jag hade inte hört så mycket om denna bok innan jag bestämde mig för att köpa den. Jag gillade bara omslaget och gjorde en chansing eftersom den ändå var på rea.

Men jag måste säga att jag verkligen gillade den här boken! Jag tyckte att det var skönt att läsa om något annat än vampyrer och varulvar. I början så tänkte jag direkt på My soul to take, för det finns en scen som påminner väldigt mycket om den boken. Och det var också en av de scenerna som gjorde att jag inte gillade My soul to take, så därför blev jag lite nervös när jag förstod vad som väntade. Men det Vincent misslyckades med, tycker jag att Hocking klarade galant. Huvudpersonen hade en trovärdig reaktion när hon fick veta vad hon är, och det blev det många plus i kanten för.

Ett roligt citat för att visa vad jag menar (Men om ni inte vill veta vad det är för varelser boken handlar om så bör ni inte läsa detta): (“Did you think you could treat me like shit at a dance, then sneak into my room in the middle of the night and tell me that I'm a troll with magical powers, and I'd just be like, yeah, that sounds right.”  )

Visst har boken lite likheter med andra böcker här och där, och man kanske inte behöver vara ett geni för att förstå ungefär vad som kommer hända. Men jag fick bara en sån go känsla när jag läste boken, och när jag insåg att sidan jag precis hade läst var den sista så utbrast jag: "NEJ!", för jag ville inte att den skulle ta slut. Visst, det är inget mästerverk eller så, men det är en mysig bok som jag njöt av att läsa. Och det bästa av allt är att del två och tre redan är utgivna, och jag kommer förmodligen beställa hem dem ganska snart.

Jag har velat lite fram och tillbaka över om den ska få LLL + eller LLLL, men tillslut fick det bli:

L L L L

2 kommentarer:

  1. Har inte läst så många recensioner om den här och har oftast fått lite halv ljummen kritik.

    Men har den hemma så kul att läsa att någon gillar =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den uppfattningen har jag också fått. Men det kanske var just därför jag gillade den också, eftersom jag inte hade några förväntningar alls :)

      Radera