tisdag 25 september 2012

STARTERS - LISSA PRICE

336 sidor
Språk: Engelska
Serie: Starters and Enders #1
Citat: “Did Cinderella ever consider
fessing up to the prince,
that night she was enjoying
herself in the fancy ball gown?
Did she even think of telling him,
oh, by the way, Prince,
the coach isn’t mine, I’m really
a filthy little barefoot
servant on borrowed time?
No. She took her moment.
And then went quietly away
after midnight.”
"First, Callie lost her parents. Then she lost her home. And, finally, she lost her body. But she will stop at nothing to get it back ...

Callie and her little brother are on the run, living as squatters, fighting off unclaimed renegades who would kill for a cookie. But with the Body Bank comes a promise of much-needed cash, and with it, hope. And then despair ...

The Bank allows teenagers to rent out their bodies to those who want to be young again. But Callie's renter intends to do more than party in her body. She intends to murder ..."

Första boken på min köpförbudslista var Starters. Och jag är så kluven i min åsikt om den här boken att jag inte riktigt vet vart jag ska börja.

Första halvan av boken var ett enda stort frågetecken. Jag tyckte inte att man fick någon direkt förklaring till någonting egentligen. "Spore wars" hade förstört världen? Eller bara USA? Delar av USA? Och vad är "spore wars"? Det är bara ett fåtal av alla de frågor som jag ville ha svar på under läsningens gång, men som förblev obesvarade. (Eller så var det jag som inte förstod bara.. vem vet?)

Så jag störde mig en hel del på att den här boken fick mig att känna mig så korkad. Jag fattade helt enkelt inte grejen. Men sen efter ungefär halva boken så lyckades jag släppa allt det där, och bara koncentrera mig på handlingen. Och det var då jag blev riktigt fast. Plötsligt hade jag läst hela boken och jag ville bara ha mer! Nu på en gång helst!

Men jag blir inte klok på alla dessa frågor! Jag kommer på fler och fler ju mer jag tänker tillbaka på boken. Och visst, det kommer en bok till i serien, men många av de här frågorna är ju grundläggande för att förstå sig på världen, och då borde de ju förklaras i första boken tycker jag.

Sen om jag ändå håller på att klaga, så tycker jag inte riktigt att kärlekshistorien höll måttet heller. Jag fick inga känslor alls för någon av killarna i boken, och det är ju ändå lite trist.

Men hade det inte varit för alla dessa frågetecken så hade betyget lätt blivit en fyra. Men jag kan ju inte bara ignorera det, så det får bli:

L L L +

(Sen tyckte jag att det var lite kul att man kan ladda ner en app, som blir som en kamera som man håller över framsidan. Då "väcks den till liv" och man får se boktrailern.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar