torsdag 14 november 2013

ÖVERTALNING - JANE AUSTEN

325 sidor
Språk: Svenska
Originaltitel: Persuasion
Förlag: Albert Bonnier
Rec.ex
 
"Anne Elliott och kapten Frederick Wentworth möttes och förälskade sig när de var mycket unga, men skildes åt av beskäftiga släktingar. När de många år senare möts igen måste de ifrågasätta och övervinna de förutfattade meningar som en gång drev dem isär."

Det här var precis vad jag behövde i höstrusket, att få krypa ner i soffan och läsa Övertalning och bara njuta.

Jag kan inte säga annat än att jag älskar Jane Austens böcker, jag har svårt att sätta fingret på vad det är som gör dem så bra, men nu har jag läst tre av hennes böcker och jag har tyckt väldigt mycket om dem allihop.

Jag älskar hennes karaktärer. De pinsamma släktingarna som man ibland vill slå boken i huvudet på, men som man ändå saknar när de inte har varit med på ett tag. De romantiska männen som har så svårt att visa sin kärlek, men när de väl gör det så sitter man och ler världens fånigaste leende och säger "ååååååhhhh". Och sen de älskvärda huvudkaraktärerna som man bara vill att det ska gå bra för.

Det jag tycker så mycket om med historiska romaner är att det inte är pang på rödbetan, saker tar sin tid och man får fundera över vad de små sakerna betyder. "Gjorde han så för att bli av med henne, eller för att han är rädd om henne", osv. Detta gör att när kärleksförklaringen väl kommer i slutet (som de alltid gör i Austens böcker) så blir det något alldeles extra.

Jag tror inte att dessa böcker är för alla, men om du gillar liknande böcker så vet jag att du kommer att tycka mycket om den här också. För mig kommer det alltid att vara en bok som jag ser tillbaka på med värme, och jag hoppas verkligen att förlaget fortsätter med dessa översättningar och att resterande böcker kommer ut så snabbt som möjligt!

L L L L

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar