torsdag 13 juni 2013

GIFTET - MARIA V. SNYDER

363 sidor
Språk: Svenska
Originaltitel: Poison study
Förlag: Harlequin
Recex
"Mord, kaos och magi ...

Instängd i mörkret som omsluter mig som en kista har jag inget som distraherar mig från mina minnen - minnena av att döda Reyad. Han förtjänade att dö, men enligt lagen gör även jag det. Här i Ixia är straffet för mord avrättning. Och nu väntar jag på bödeln.

Men samma lag som fördömer mig kan också rädda mig. Ixias provsmakare -som försäkrar att befälhavarens mat inte är förgiftad - har dött. Och enligt lagen ska den fånge som står på tur för avrättning erbjudas jobbet. Det vill säga jag."


Många har läst och älskat denna bok, och nu när jag precis har läst ut den så förstår jag varför.

Jag sögs in i berättelsen väldigt snabbt, och boken var spännande och händelserik från första till sista sidan. Jag gillar verkligen världen som Snyder har byggt upp, och karaktärerna känns intressanta.

Det enda som egentligen var lite negativt, var Yelena och Valek. För de båda var så otroligt starka och duktiga på allt de gjorde att det inte riktigt kändes trovärdigt tillslut. Jag vill helst att karaktärerna ska ha någon svaghet, något som gör dem mer mänskliga. Markera för spoiler --> (Jag gillar  att deras romans byggs upp sakta, men när han erkänner sin kärlek för henne säger han att han har älskat henne ända sen eldfestivalen. Det stör mig lite eftersom det inte hände något speciellt alls mellan dem då, eller är det jag som har hunnit glömma det redan?)

Annars så njöt jag verkligen av berättelsen, och jag tror att detta kan bli en riktigt bra serie så jag ser fram emot att läsa fortsättningen!

L L L L -

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar