onsdag 3 april 2013

CLOCKWORK PRINCESS - CASSANDRA CLARE

570 sidor
Språk: Engelska
Serie: The Infernal Devices #3
Citat: "I am not a certified idiot-"
"Lack of certification hardly proves
intelligence," Will muttered.
"If the only way to save the world was to destroy what you loved most, would you do it? The clock is ticking.

Everyone must choose. Passion. Power. Secrets. Enchantment.

Danger closes in around the Shadowhunters in the third and final instalment of the bestselling "Infernal Devices" trilogy."


Igår slog jag igen den efterlängtade boken Clockwork Princess. Och jag har inte kunnat tänka på någonting annat sen dess. Det var länge sen en bok orsakade en sån känslostorm.

Jag har skrattat, gråtit, fått hjärtat krossat och skrattat lite till. Jag vet inte vad mer man kan begära av en bok.

Jag saknar ord för att beskriva mina känslor för denna bok, och jag vill inte dissikera den och gå igenom bit för bit, jag vill bara njuta av den mäktigaste läsupplevelsen på länge.

Men jag måste ändå nämna Will. Jag trodde att bokmannen i mitt liv var Peeta, men inte nu längre är jag rädd. Jag kan inte sluta tänka på vilken underbar karaktär han är, och även om jag gillade Jem väldigt mycket också, så var valet alltid självklart för mig.

Jag måste också nämna att även i denna bok så fokuserar Clare på ganska många relationer, men till skillnad från i "City of lost souls" så tycker jag inte att det känns onödigt. Jag älskar alla karaktärerna och det blir aldrig tråkigt, oavsett vems PoV man läser ur.

Jag vet inte när jag grät så hysteriskt till en bok senast, och när epilogen började så stängde jag faktiskt igen boken och tänkte att "jag kommer inte orka läsa det här". Men med många papperstussar så tog jag tillslut igenom mig den, och känslorna efteråt var lite blandade.

På ett sätt tycker jag att det är det perfekta slutet, men samtidigt inte. Markera för spoiler: (Jag kan inte förstå varför hon valde att leva vidare efter Wills död.  Jag trodde alltid att hon älskade Will lite mer än hon älskade Jem, och därför blev jag lite "ledsen" när hon valde Jem på slutet. Även om jag vet att det har gått många, många år sen Will dog. Men nu vet man ju att hon kommer att gå igenom samma sak en gång till... :/ Men som sagt, jag velar fram och tillbaka. Jag tror att jag kommer att älska slutet när jag slutar sörja Will...)

Sammanfattningsvis vill jag bara säga: Läs denna serie.
Vill du ha humor, spänning, kärlek? Klart du vill. Denna serie har allt och lite till. Och den kommer nog föralltid ligga mig väldigt varmt om hjärtat.  Och det finns så många citat som jag skulle vilja dela med mig av, för att visa hur underbar boken är. Men många kräver förklaring, och många är alldeles för långa, så jag fick nöja mig med ett av de kortaste.

Så för första gången någonsin på bloggen:

L L L L L   


Dessutom! Efter att ha studerat familjeträdet så blev jag sjukt taggad på att läsa The Dark Artifices!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar