lördag 6 april 2013

ANDENS KRAFT - RICHELLE MEAD

521 sidor
Språk: Svenska
Serie: Vampire Academy #5
Ingen beskrivning av denna bok eftersom det är del 5 i en serie, men klicka här för att läsa den.

Jag har aldrig riktigt förstått mig på hypen över dessa böcker, för mig har de alltid varit okej, men inte så mycket mer än så. Det var inte förrän jag läste fjärde delen som jag ändrade uppfattning. Den boken kunde jag inte sluta läsa hur gärna jag än ville. Därför såg jag väldigt mycket fram emot att ge mig på denna fortsättning.

Tyvärr verkar det som att den fjärde delen var lite av ett undantag. Visst, denna bok är lättläst och det går fort att ta sig igenom den trots att är på över 500 sidor. Men jag bara läste utan att egentligen bry mig så mycket, det var först när jag närmade mig 300 sidor som jag tyckte att det började bli intressant.

Jag misstänker starkt att den svenska översättningen förstör böckerna lite för mig. För alla låter så barnsliga och meningarna känns så krystade. På slutet verkar översättaren dessutom ha tröttnat helt på jobbet och börjar använda engelska termer lite här och där istället. Så jag tror att jag hade uppskattat böckerna mer på originalspråk.

Nu har jag låtit väldigt negativ inser jag (och det är nog inte så lätt att vara bok, om man blir läst direkt efter Clockwork Princess ;) ), men som sagt så är det en lättläst bok som ibland glimtar till och blir riktigt bra. Handlingen är bra, karaktärerna är bra, men oftast så saknas det där "lilla extra" som gör att man engagerar sig i handlingen.

Eftersom jag ändå har sista delen hemma redan så ska jag nog ge mig på den direkt, mest för att det känns skönt att kunna avsluta en serie ibland och inte bara påbörja nya.

L L L +

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar