DEN TOMMA STOLEN - J.K ROWLING

525 sidor
Språk: Svenska
Originaltitel: The Casual Vacancy
Recensionsexemplar
"När Barry Fairbrother oväntat avlider, knappt fyrtio år gammal, försätter dödsfallet den engelska staden Pagford i chock.

Med sitt kullerstensbelagda torg och den historiska klosterkyrkan verkar staden vara en idyll - men bakom den rara fasaden döljer sig ett samhälle i krig. Rika i strid med fattiga, tonåringar i strid med sina föräldrar, hustrur i strid med sina män, lärare i strid med sina elever ? Pagford ruvar sannerligen på mörka hemligheter. Och den tomma stol Barry efterlämnat i grevskapsrådet blir snart källa till den värsta strid byn någonsin har upplevt.

Vem kommer att stå som segrare i det val som utmärks av passioner, dubbelspel och oväntade avslöjanden? "

Så har jag då läst boken som alla pratat om så länge. Åsikterna om boken har varit många, mestadels negativa verkade det som, men jag är inte beredd att hålla med.

Direkt när jag började läsa så kände jag att "Nu är hon tillbaka!". Jag har sett att många uppfattade boken som rörig eftersom det är många personer att hålla reda på, och till viss del kan jag hålla med. Men samtidigt är jag van vid deckare och chicklit där man ofta hoppar mellan många olika pov, så jag upplevde det inte som ett särskilt stort problem ändå.

Jag tror verkligen inte att man uppskattar denna bok bara för att man gillar Harry Potter. Men om man som jag gillar att variera läsningen så tycker jag att detta är ett bra alternativ. Jag tycker inte att baksidetexten gör boken rättvisa, för den är bättre än den verkar. Gör dock inte misstaget att tro att detta är en deckare, eller en solskenshistoria (hur ni nu skulle kunna få för er det? ;) ). För det ni får är drama och intriger i en ganska dyster värld, men skrivet på ett väldigt skickligt sätt.

Summa summarum. Även om jag nog inte kommer att läsa denna bok om och om igen (som Harry Potter), så tycker jag definitivt att det är en läsvärd bok, och jag är glad att jag har läst den.

L L L